Monday 23 May 2011

Kelas Loghat Utara - Part 1

Salam semua..memandangkan hari ni aku tak tau nak tulis apa kat blog comei aku nie..tapi bila aku bukak ja blog aku then my blog nie dok wat muka comey soh aku update any new post..n finally aku decide to make 1st part of my Loghat Utara's Class...hehehehee..macam, poyo la pulak den rasa...ala hampa semua layan kan jela ke'poyo'an i nie erk erk erk...haaaaa macam tu la...hohohoho

ok jom kita tengok apa yang i nak kongsi dengan u'olls hari ni...

antara perkara simple yang nak describe loghat utara kalau hujung perkataan tu huruf 'R' akan digantikan dengan huruf 'Q'...sebagai contoh :- ajar = ajaq , dengar = dengaq , lapar = lapaq , besar = besaq , keluar = keluaq , tukar = tukaq , sebenar-benarnya = sebenaq-benaqnya.... tapi kalau sebelom huruf last 'R' tu huruf 'I' macam 'LAHIR' tak la jadi 'LAHIQ' maintain 'LAHIR' ja... dan kadang-kadang kalau 'R' tu ada kat tengah-tengah perkataan pon boleh tukar jadi macam 'UTARA' jadi 'UTAQHA'... 

pastu kebanyakkan perkataan dalam loghat utara nie adalah perkataan baku..sebab maintainkan penggunaan 'A' dihujung perkataan.. kalau bahasa yang sebelah barat Malaysia tukarkan penggunaan 'A' kepada 'E' sebagai contoh :- cuba = cube , rasa = rase , masa = mase , ketua = ketue , nama = name... tapi ada juga perkataan dalam loghat utara kalau dihujung perkataan huruf 'A' akan ditambahkan dengan huruf 'K'.. sebagai contoh :- bawa = bawak , pula = pulak , bapa = bapak , juga = jugak...

selain tu ada perkataan yang dihujungnya ada 'NING' akan dibuang 'G' dan tinggal 'NIN' ja.. contohnya pening = penin , kuning = kunin...(i dah lupa la pulak apa lagi perkataan macam ni..huhuhuhu)

untuk kata ganti diri yang digunakan selain daripada panggilan nama or kedudukan dalam family macam pakngah , paklong , tok , tokwan dah sebagainya lak.. nie kiranya panggilan antara kawan-kawan.. ada dua kategori yang selalunya digunapakai dalam loghat utara nie.. yang pertama nie agak sopan sikit la.. kami = saya , hampa = kamu (1st kategori ni macam lebey kurang AWAK & SAYA).. *jangan ingat hampa tu perasaan hampa yang kecewa tu pulak tau..hehehhehehehe*...... pastu second nie yang agak sempoi.. aku = saya , hang = kamu (2nd kategori ni macam AKU & KO)... pastu kalau 'CHEK' tu pulak selalunya digunakan dalam family macam anak bahasakan diri dengan mak/ayah , adik bahasakan diri dengan abang/kakak...

so, ok dak? ada yang tak faham kat mana-mana ka? rasanya simple je kot kelas hari ni.. kan kan kan.. memang sah poyo... hohohohoho.. tu dulu la kot untuk hari ni.. kalau citer banyak-banyak, nanti taktau apa pulak nak letak kat kelas part 2.. kan kan kan.. sebenarnya i pon dah blurr perkataan apa lagi yang i nak letak... setakat sekarang, itu jelah perkataan yang terlintas kat kepala i nie untuk dikongsikan dengan u'olls semua.. insyaallah next time i tambah lagi k.. ok suma.. i nak ready g discussion kol 10.30 japgi.. wa chin chow dulu... daaaaaaaaaaaaaa... ma'asalammah...

No comments:

Post a Comment

Jangan Shy-Shy Cat la erk..silalah tulis comment anda yang bernas tu...